پشم چینی بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی از آغاز پشم چینی بهاره در استان خبر داد.

ابراهیمی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همه ساله همزمان با کوچ عشایر استان به مناطق ییلاقی، پشم چینی بهاره دام آغاز می‌شود.

او افزود: پشم چینی عشایر استان در دو نوبت بهاره و پاییزه انجام می‌شود و این کار به خنک نگهداشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت دام کمک می‌کند.

ابراهیمی بیان کرد: بلوچی، دورگ و افشاری از انواع نژاد گوسفند پرورش یافته از سوی عشایر خراسان جنوبی است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: عشایر خراسان جنوبی پارسال ۳۸۲ تُن پشم و ۸۲ تُن کرک و مو به ارزش ۶۷ میلیارد تومان تولید کردند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش بارندگی‌ها امسال این میزان ۱۰ درصد افزایش داشته باشد.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: بخشی از پشم تولیدی در مراکز صنعتی و عمده آن برای تولید صنایع دستی همچون بافت قالی، جاجیم، گبه و گلیم استفاده می‌شود و کرک نیز در بافت پلاس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: پشم‌چینی گوسفندان بر طبق رسوم عشایر از سوی افرادی مجرب انجام می‌شود تا بتوانند کمترین آسیب و بهترین برداشت را داشته باشند.

 مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پشم چینی زودهنگام ضمن اینکه دام را در معرض شرایط نامساعد محیطی قرار می‌دهد از کیفیت پشم تولیدی می‌کاهد اظهار کرد: پشم چینی دیر هنگام نیز امکان ایجاد تنش حرارتی در گوسفند را بالا می‌برد و مشکلاتی در رشد و تولید دام ایجاد می‌کند.

برچسب ها: پشم چینی ، امور عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.